Hur skapar man intresse med vanliga mejl?

Artikel skriven av Salegos Marknadsavdelning

Salego Kunskapsbank – Tips om marknadsföring och försäljning
Prospektering | Nykundsbearbetning | Försäljning

Det är blir svårare och svårare att få respons på mejlen vi skickar. Du har säkert raderat en hel drös med ointressanta mejl redan innan du hunnit dricka första koppen kaffe idag. Och sedan har vi alla mejlen som du kanske aldrig kommer att se i din skräpkorg eller i din kampanjflik.

För undvika samma öde för dina mejl behöver du:

1. Använda rätt format, dvs typ av mejl för din målgrupp och dina mål
2. Skapa tydligt och intresseväckande innehåll.
3. Skicka mejl på ett smart sätt mot rätt beslutsfattare.

Låt oss börja med en vanlig missuppfattning.

1. Skillnaden mellan vanliga personliga mejl och nyhetsbrev

Många sätter likhetstecken mellan nyhetsbrev, reklamutskick och vanliga personliga mejl. Med största sannolikhet har du använt tjänster som MailChimp för att skicka nyhetsbrev eller kanske för din e-handel.

Att skicka vanliga personliga mejl handlar istället om att stärka banden mellan dig och dina potentiella kunder – att skapa en dialog – och används därför ofta i B2B-sammanhang. Ett vanligt mål brukar därför vara att försöka boka ett möte med mottagaren.

Så om din målsättning är att skapa en dialog med prospekts, boka fler möten och öka försäljningen är utskick med vanliga personliga mejl rätt väg att gå.

2. Tänk på innehållet – så skapar du intresse

Börja med att förstå din målgrupp bättre innan du skriver. Vad har de för utmaningar? Hur skulle det du erbjuder underlätta deras arbete? Vad är viktigt för dem just nu?

När har koll på målgruppen blir det inte bara enklare att skriva personligt, utan ditt innehåll blir också mer tilltalande.
Enkelt uttryckt: Det finns ett värde för mottagaren att prata med dig.

Eftersom du vill skapa intresse i ett ”vanligt mejl” bör du undvika allt sådant som man inte skulle skicka i ett mejl mellan två personer (som dessutom är främlingar). Detta inkluderar:

– Bilder, filer, PDF:er eller annan media
– Alarmerande rubriker
– Ord som snappas upp i spamfilter
– Komplicerad formatering
– För många länkar

Vanligtvis består ett mejl av följande delar. Det här är bra att tänka på när du skriver:

Ämnesraden
Den kanske viktigaste delen av ditt mejl. Oftast är en bra ämnesrad det som avgör om ett mejl öppnas eller inte. Försök att hålla så hög relevans mellan ämnesraden och resterande innehåll som möjligt. Undvik missvisande ämnesrader, så kallad ”click-bait”. Vi har märkt att ofta korta ämnesrader med personligt innehåll som till exempel, personens förnamn och företagsnamn ofta ger bra resultat.

Brödtext
Skriv kortfattat. Försök att med 2–3 rader presentera din lösning på målgruppens problem eller hur din produkt/tjänst skapar värde. Undvik klyschor. Håll en personlig ton från början till slut, gärna med jag-form.

Call-to-action
Vad vill du att mottagaren ska göra? Knyt samman din call-to-action med ditt kampanjmål. Som exempel kanske du vill visa ett upp ert nya verktyg som förbättrar lönehantering. Uppmana då mottagaren att boka in en demovisning. Var tydlig!

Vi har märkt att det oftast är bäst att avsluta mejlet med en call-to-action i form av en öppen fråga, vilket stimulerar en fortsatt dialog.

3. Använd smarta verktyg

Att skicka personliga mejl manuellt kan vara ett gissel, oavsett hur välskrivna dina mejl än är. Tidsaspekten är så klart en viktig del. Uppföljningen, mätbarheten och ha rätt kontaktuppgifter till beslutsfattare är blir också problematiskt utan ett smart verktyg.

Många företag i olika storlekar använder därför Salego Mail Campaigns där de automatiskt skickar vanliga personliga mejl till rätt beslutsfattare. Ett team av specialister sätter ihop dina mejl för bästa resultat, bearbetar sedan sin målgrupp automatiskt genom att skicka mejl. Dessutom tar vi hand om allt inkommande intresse och bokar färdiga möten direkt i din kalender.

Call-to-action: Boka gärna en demo, så visar vi hur Salego Mail Campaigns automatiserar din nykundsbearbetning. 

Vad kostar det? Prova vår ROI-räknare så får du ett ungefärligt svar.

Kul att du är nyfiken, här kan du ställa en fråga direkt till våra säljare

10 + 11 =

Hitta till oss

Hammarbybacken 27
120 30, Stockholm

Kontakta oss

Ring oss: 010 – 222 85 00
E-post: info@salego.se